Egyptští
Publikováno 29.08.2013 v 13:16
v kategorii Bohové,
přečteno: 192x
Egyptský svět bohů tvoří stovky bohyní a bohů, kteří jsou uctíváni v
podobě fetišů, zvířat, rostlin, lidských a fantastických bytostí. Nikde
na světě nenalezneme tak složitý a pestrý systém božstva a démonů jako v
Egyptě. Někdy i samotní odborníci mají problém se v nepřehledné změti
orientovat. Uctívaní bohové se měnili podle vůle panovníka, který právě
zasedl na trůn, či podle vůle egyptských kněží, lišili se od generace ke
generaci, od vesnice k vesnici, někteří zanikli a opět byli vzkříšeni,
jiní přežili celá tisíciletí. Lidé viděli božskou moc často v síle a ve
zvláštních schopnostech zvířat jako je létání nebo bojovnost. Počátkem
roku 3000 př. n. l. došlo k polidštění bohů i přesto však zůstali lidé u
zvířecích symbolů, kdy jsou bohové představováni jako člověk se zvířecí
hlavou.
Vznik Země podle egyptské báje
Na Prvopočátku byla tma. Žil pouze bůh Pravodstva Nóvev. Po čase se z
Pravodstva vynořil zářící bůh Re, který byl podobný brouku skarabeovi.
Ustoupila tma, ale nebyl nikdo, komu by bůh vládl. Ze svých slin proto
vytvořil boha vzduchu Šova a bohyni vlhkosti Tefnet. Těm se narodily
děti - bůh Země Geb a bohyně nebe Nút. A tak se svět rozdělil na nebe,
zemi a rozděloval je vzduch. Bůh Re měl své nepřátele. Bojoval s nimi
pomocí svého oka. Jednou se oko dlouho nevracelo z boje a tak Reovi
vyrostlo nové oko. To původní se po čase vrátilo a dalo se do pláče.
Každá slza, která dopadla na zem, se proměnila v člověka. Bůh Re své oko
proměnil v hada brejlovce a pozvedl ho na své čelo. Lidé si na Zemi
žili a umírali. Proto do říše zesnulých - Západní říše sestoupil bůh
Anup se šakalí hlavou a odvažoval srdce zemřelých na spravedlivých
vahách.
Když Re zestárl, lidé se začali proti němu bouřit, a tak požádal o radu
svého otce Novéva. Ten mu poradil, ať své oko vyšle proti lidem. Lidí se
zmocnilo zděšení a utíkali se skrýt před hněvem oka boha Re. Re dal oku
podobu bohyně Hathor, která sestoupila k lidem. Vrhala se na lidi,
pobíjela je a pila jejich krev. Když Re chtěl její ničení ukončit,
Hathor nechtěla uposlechnout. Re ji připravil nápoj z madragory a piva,
rudě zbarvený, kterým ji omámil. Tak bylo zachráněno lidstvo. Bůh Re
stárnul a proto zavolal bohyni nebe Nút, aby vzala Rea na svá záda. Nút
se proměnila v obrovitou krávu a vzala Rea na svůj hřbet. Jak se zvedla
nad zem, stala se z ní obloha. Nút se pod sebe podívala a zachvěla se
závratí z té hloubky. Re ucítil její strach a požádal boha vzduchu, aby
bohyni podepřel. Od té doby nese obloha slunečního boha Re.
Ráno Re vychází z východní nebeské brány do svého člunu a večer sjíždí k
branám západní říše mrtvých. U brány podzemní říše přesedne do nočního
člunu, v němž pluje temnými vodami podsvětí a vnáší mezi zemřelé světlo a
radost.
Amón - "skrytý", jméno odkazuje na neviditelnost této postavy,
byl původně bohem větru, který je všudy přítomný, stvořitel a Pán světa.
Symbolem vzduchu je modrá barva Amónova těla a opeřená koruna, někdy
vystupuje v podobě posvátných zvířat - berana nebo husy, jeho centrem
byl chrám v Karnaku.
Anubis -"ten, jež přebývá v rouškách mumií", hlídal a sledoval mumifikace, znázorňuje ho člověk s hlavou šakala.
Aton -
bůh Slunce a Slunce samotné, za vlády Achnatona byl Aton prohlášen za
jediného boha, po Achnatonově smrti byl opět obnoven dřívější systém
mnohobožství.
Atum -byl samozplozeným bohem
stvořitelem, který povstal z pravod Nun, aby vytvořil prvotní pahorek
země a dal vzniknout prvkům ve vesmíru. Byl také často spojován s
královskou mocí, věřilo se, že vynáší mrtvé krále z pyramid ke hvězdám.
Později začal být ochráncem všech králů na jejich cestě k posmrtnému
životu. Byl znázorňován jako muž s dvojitou korunou Horního a Dolního
Egypta, ačkoliv mohl být také znázorněn jako had.
Bastet -bohyně války s kočičí hlavou, někdy také zobrazována v kočičí podobě. Byla ztotožňována se lví bohyní Sachmet.
Bes -Znetvořený
Bes s ošklivou tváří byl považován za ochranného ducha odvracejícího
zlo. V podstatě lze pod jeho jménem chápat několik trpasličích démonů,
všechny s křivýma nohama a stařeckým obličejem s přihlouple dobráckým
výrazem a vypláznutým jazykem.
Eset (Isis) -
nejuctívanější bohyně starého Egypta, bohyně matka, byla ideálem ženy,
krásná, milující, ušlechtilá, věrná, měla kouzelnou moc k vykonávání
dobra a k hájení spravedlnosti. Její kult převzali např. Řekové a
Římané. Obraz Esety s chlapcem na klíně předjímá obraz bohorodičky,
zobrazována jako žena s kravími rohy, mezi rohy nese hieroglyf trůnu.
Geb -bůh země a země sama, ochraňoval před hady a štíry.
Hapi (Hopej) -bůh
Nilu, bůžek druhého řádu, zobrazován jako obtloustlý chlapík s ženskými
prsy, které snad měly symbolizovat jeho úlohu živitele a spojitost s
úrodou. Na hlavě míval misku s pěti lotosovými, popřípadě papyrovými
květy. Časté je také zobrazení ve zdvojené podobě, což zase
symbolizovalo jednotu Dolního a Horního Egypta.
Hathor -bohyně
nebe, bohyně lásky a radosti, hudby, pití, tance, ochránkyně žen a
zemřelých, pomáhala při porodu a výchově dětí, nejdůležitější byla
funkce jako bohyně lásky, byla matkou a manželkou boha slunce Rea,
zobrazována byla v podobě krávy, ženy s hlavou, či ušima krávy, proto
byly krávy posvátné.
Hor (Horus, Harachtej) -jeden z
nejdůležitějších a nejstarších bohů Egypta, bůh slunce, nebe, světla,
božský vládce Egypta, (podle pojetí a doby rozlišujeme asi 20 druhů
Horů), nejdůležitější funkcí je funkce boha egyptského krále, chránil
ho, ale i se do něj převtěloval, byl obávaným válečníkem, Slunce a Měsíc
byli jeho oči,v podobě sokola nebo muže se sokolí hlavou.
Cheprer -bůh
Cheprer byl stvořitelem a bohem slunce. Byl znázorňován jako skarab -
hovnivál nebo muž s hlavou hovnivála.To, proč byl ke znázornění boha
stvořitele zvolen právě hovnivál, vyplývá z činnosti tohoto brouka. Byl
pozorován, jak obaluje svá vajíčka v hnoji a válí z nich kuličku - ta
představovala slunce. Broučci vylézající z kuličky hnoje připomínali
vznik života z prvotní hroudy země.
Chnum - vládce
pramenů Nilu, Chnum stvořil člověka z hlíny a lidské tělo vytvaroval na
hrnčířském kruhu, hlavní chrám měl v Asuánu na ostrově Elefantina, měla
podobu muže s beraní hlavou.
Maat - bohyně
spravedlnosti, pravdy, práva a společenského řádu, účastnila se obřadu
"vážení srdce", podoba ženy s pštrosím pérem na hlavě.
Nebthet -byla
v pozdější mytologii považována za matku Anupa, boha balzamování se
šakalí hlavou. Byla také sestrou Eset. Byla znázorňována v lidské
podobě, ale mohla být zobrazena jako jestřáb.
Nun - byl
zosobněním pravod chaosu, které předcházely stvoření. Věřilo se, že
když bylo vše stvořeno, chaos dále existoval za okraji vesmíru a v
podsvětí a byl místem vyděděnců a démonů. Mohl být zobrazován jako
pavián, také se žabí hlavou nebo v lidské podobě s vousem. V druhém
případě držel nad hlavou sluneční bárku.
Nút- bohyně
nebes, Usírova matka,každého večera svými ústy pozře na západním obzoru
Slunce, které během noci putuje jejím tělem, následujícího jitra Slunce
znovu porodí, zobrazena jako žena, jejíž tělo zdobí hvězdy a slunce.
Osiris -symbol
znovuzrození a věčného života, král bohů a lidí, bůh podsvětí, byl
zavražděn svým bratrem Sutechem, k životu ho probudila manželka Éset,
jako jediný z bohů má životopis, jako vládce onoho světa měl lidskou
podobu, připomíná však mumii.
Ptah - ochránce
řemeslníků a umělců, později univerzálním bohem, svět obdaroval "srdcem a
jazykem", rozumem a slovem, zobrazován jako lidská postava oblečená do
přiléhavého šatu, ozdobená plochou korunou.
Ré -
zosobnění slunce, stvořitel, který udržuje zemi při životě, podoba muže
se sokolí hlavou a slunečním kotoučem místo koruny (později splynul s
Hórem).
Sachmet -nejvýznamnější z mnohých egyptských
bohyň války, mocná a krvelačná. Uctívána jako žena s hlavou lvice,
manželka boha Ptaha. Ochránkyně krále v podobě kobry na faraonově
čelence.
Sešat - bohyně psaní, jejím nejvýznamnějším
úkolem bylo zapisovat roky vlády a jubilea vyměřená králi. Ozdoba,
kterou nosí na hlavě, není přesně určitelná, podobá se sedmicípé hvězdě,
nad kterou je oblouček (nebo srpek měsíce?) a často ji korunují dvě
sokolí pera. V ruce obvykle drží palmovou ratolest a přes roucho mívá
přehozenou levhartí kožešinu.
Sutech (Seth) -bůh
pouště, moře, bouřek, Usírův bratrovrah, symbol všeho zla, podoba muže s
hlavou svého posvátného zvířete, které nebylo dodnes pojmenováno.
Šu-
byl božským zosobněním vzduchu a slunečního svitu. Byl zobrazován v
lidské podobě s perem na hlavě, často stojící mezi svými potomky Gebem
(bůh země) a Nut (bohyně oblohy), které ochraňoval.
Sobek -bůh
vod, jež zabezpečují úrodu polí a rostlin, měl podobu krokodýla a byl
krokodýl sám, někde byl krokodýl uctíván, jinde pronásledován jako
krvelačný zabiják.
Thowt - bůh písařského umění a
moudrosti, lékařství, černokněžnictví, řeči a písma, připisuje se mu
vynález počítání a měření, písařem bohů, jako vládce času nosil na hlavě
srpek Měsíce a někdy i celý Měsíc v úplňku, mužská postava s ptačí
hlavou, jeho svatými zvířaty byl pták ibis a pavián.
Tveret -
ochránkyně porodu, byla znázorňována jako hroch s některými rysy
krokodýla a lva. Tato zdánlivě hrozivá kombinace měla odehnat neštěstí
od matky a dítěte.
Díky za pochopení...
Komentáře
Celkem 0 komentářů